Yoga Meditation Qigong

YOGA  MEDITATION  QIGONG

YOGA

hatha   yin   restorative


Ordet Hatha kan delas upp i två stavelser där första delen Ha står för solen, aktiviteten, värmen, yang, det som vi kan se och ta på och sista stavelsen Tha står för månen, det lugna, kylan, yin och det vi inte kan ta på - den djupare delen inom oss. Tillsammans menas det den stora föreningen, sammansmältningen inom oss och att vi alla har båda sidorna inom oss och att den föreningen är det som sker när vi går in i yogans värld.


Yin-Yoga


Restorative yoga eller återhämtningsyoga är den ultimata viloyogan där hela kroppen kommer ner i total avslappning och återhämtning.


"Med livet som praktikplats och naturen som plattform, på och utanför mattan, är och förblir vi ständigt lärlingar i yogans fantastiska värld som i sina asanas/positioner är en förberedelse för meditation som i sin tur leder vidare till medvetenheten om att vara här och nu i total närvaro och stillhet utan krav, prestation och med en glimt av inre frid och balans".

~Emma

QIGONG


Under tusentals år har kinesiska mästare utvecklat det vi idag kallar Qigong. Qigong är en gammal kinesisk rörelsemetod som har funnits i årtusenden. Qi betyder livsenergi och gong betyder disciplinerat arbete under lång tid.

Ett sätt att översätta qigong är: Ett arbete för att utveckla och kultivera livsenergi.

Qigong utgör grunden för bl.a. Akupunktur och Traditionell Kinsesisk Medicin.


Genom att träna Qigong hjälper vi kroppen till självläkning, både fysiskt och emotionellt.

Med hjälp av enkla övningar får vi större kroppskännedom, djupare avslappning, mer energi och hjälp med att öppna upp sinnet.

Du får ny energi och aktiverar ditt inre lugn och ro system, på ett enkelt sätt.


Har du aldrig prövat den här typen av träning förut kommer du att bli överraskad över hur enkla och sköna rörelserna är.

De långsamma flytande rörelserna gör att du slappnar av mentalt, andningen blir lugnare,

djupare och cirkulationen kommer igång i hela kroppen.

Metoden lämpar sig utmärkt för dig som vill förbättra hälsan samt förebygga och lindra sjukdomar.


Den Qigong som lärs ut på Grön Styrka kallas Zhineng Qigong och skapades av Dr. Ming Pang i början på 1980-talet.

Utbildningen som Emma har gått är gjord på www.qigongakademien.com

De kinesiska myndigheterna utnämnde år 1997 Zhineng Qigong till den bästa och mest hälsobefrämjande qigongmetoden i hela Kina för att det är en säker, välbeprövad och förutsägbart mycket effektiv metod för att förbättra hälsan.

"There are only two days in the year that nothing can be done.

One is called yesterday and the other is called tomorrow, so today is the right day to love, belive do and mostley live."

- DALAI LAMA

MEDITATION   AVSLAPPNING   ANDNING



"Din kropp är Ditt tempel

utan den vart skulle du egentligen bo"

~Emma

Avslappning


Med hjälp av avslappning och små eller längre stunder i lugn och ro i vardagen så gör det att vi kan hantera stress och göra mer genomtänkta beslut. När vi får mer fokus och är medvetna i nuet, känner oss tillfreds med ett inre lugn har vi också närmare till vårt sanna jag och våra äkta känslor vilket i sin tur gör att vi skapar och omger oss av det liv vi vill leva.

Släpp taget om prylar, relationer och tankar som dränerar dig på energi och kraft.

Sök upp det som fyller dig med glädje och energi - samtal, möten, upplevelser, dina egna tankar i ensamhet.

Njut av din egna närvaro, njut av sällskapet med dig själv.

De saker du håller fast vid är egentligen de som binder och håller fast i dig. Känn frihet och släpp taget.

Andning


"Unna dig" en stund - ANDAS

Sätt dig eller lägg dig ner i en bekväm ställning. Rak i ryggen om sittande. Blunda.

Låt andetaget vara en kort stund. Låt tankarna komma och låt dom gå. Bli medveten om ditt andetag. Var är det, hur känns det. Låt andetagen söka sig ner till magen. Andas genom näsan. Andas in, andas ut med lugna, långsamma andetag.

Varje gång du blir distraherad av en tanke fokusera igen på andetaget och släpp tanken. Andas in och räkna sakta till fem. Andas ut i fem. Va nu i andetagen en stund och avsluta sedan med att placera vänster han i pannan och höger över hjärtat och tacka dig själv för att du givit dig själv den här stunden och tagit hand om dig.


NAMASTE

"Jag tackar mig själv, min kropp och vi tackar varandra för det arbete som vi gjort tillsammans."



Meditation


Det finns idag mycket studier och forskning som visar på meditationens fördelar. Västerländska forskare samarbetar med buddhistiska munkar. Hjärnscanning visar att munkarnas vänstra pannlob är aktivare än höger pannlob. Vänster pannlob är ett centrum för glädje, lyckokänslor och positivism. Meditation utvecklar alltså den delen av hjärnan som ger oss en optimistisk livsssyn, stärker immunförsvaret och håller oss friska.

Forskning visar att meditation kan ge sinnesro, förbättrad sömn, bättre koncentration, stressbefrielse och bättre övergripande hälsa.


källa:  "I hjärnan på en munk", modern psykologi.se

gronstyrka@gmail.com

Grön Styrka

Emma Svenring

       Lindbergsvägen 134

       432 92 Varberg

0761-69 05 26

 

Hemsida är skapad och redigerad av Emma Bothin Svenring 2019

 


HITTA HIT

från och med hösten 2019

är du välkommen på

klasser, föreläsningar och retreats till:


  • Järngatan 10, 432 32 Varberg i "Raja for You" lokaler. t.om 4/12


  • Kungsäters Bygdegård.


  • Aranäsgården i Åskloster. 


  • Fr.om. 2020 Tofta Bygdegård



BEHANDLINGAR& RÅDGIVNINGAR sker på:


  • Lindbergsv. 134  tisd-fred

Innehar F-skattsedel

 

Orgnr. 556871-4231 

SWISH 123-1824382

Bankgiro. 326-9883

 



HÄLSOMÄSSA

I VARBERG 28/9 

Arr. Grön Styrka

www.halsomassavarberg.se

SOCIALA MEDIER


INSTA. @gronstyrka

FB sida: Grön Styrka

FB Grupp: Grön Styrka-Community


FB: Emma Svenring Yogalärare Hälsorådgivare


PRIVAT FB: Emma Bothin Svenring

© 2019 Copyright  Grön Styrka  All Rights Preserved