AVSLAPPNING & MEDITATION

 

LUGN • BALANS • HARMONI

 

Våra själar har blivit tilldelade denna fantastiska kropp/maskin-vilken vi måste bli påminda om hur vi på bästa sätt

tar hand om för att nå ett syfte, någon form av mening med detta livet och en inre frid.

Vi vet redan hur vi ska göra, vår intuition vägleder oss OM vi lyssnar, den finns inom oss,

vi har bara i all "nutid" av allt strunt glömt bort hur man gör!

FINN DITT INRE LUGN TILLSAMMANS MED EMMA

 

Ta hand om din kropp, den mest fantastiska maskin som någonsin skapats.

Utan den.....vart skulle du bo.

Med hjälp av Avslappning och små eller längre stunder i lugn och ro i vardagen gör det att vi kan hantera stress och göra mer genomtänkta beslut. När vi får mer fokus och är medvetna i nuet, känner oss tillfreds med ett inre lugn har vi också närmare till vårt sanna jag och våra äkta känslor vilket i sin tur gör att vi skapar och omger oss av det liv vi vill leva.

 

Släpp taget om prylar, relationer och tankar som dränerar dig på energi och kraft.

Sök upp det som fyller dig med glädje och energi - samtal, möten, upplevelser, dina egna tankar i ensamhet.

Njut av din egna närvaro, njut av sällskapet med dig själv.

 

De saker du håller fast vid är egentligen de som binder och håller fast i dig. Känn frihet och släpp taget.

 

"Unna dig" en stund - ANDAS

Sätt dig eller lägg dig ner i en bekväm ställning. Rak i ryggen om sittande. Blunda.

Låt andetaget vara en kort stund. Låt tankarna komma och låt dom gå. Bli medveten om ditt andetag. Var är det, hur känns det. Låt andetagen söka sig ner till magen. Andas genom näsan. Andas in, andas ut med lugna, långsamma andetag.

Varje gång du blir distraherad av en tanke fokusera igen på andetaget och släpp tanken. Andas in och räkna sakta till fem. Andas ut i fem. Va nu i andetagen en stund och avsluta sedan med att placera vänster han i pannan och höger över hjärtat och tacka dig själv för att du givit dig själv den här stunden och tagit hand om dig.

 

NAMASTE

”Jag tackar mig själv, min kropp och vi tackar varandra

för det arbete som vi gjort tillsammans.”

MEDVETENHET

 

Vi lever med all denna kraft inom oss

och vi har inte ens låtit den väckas.

BETYDELSEN OCH EFFEKTEN AV MEDITATION

 

Det finns idag mycket studier och forskning som visar på Meditationens fördelar. Västerländska forskare samarbetar med buddhistiska munkar. Hjärnskanning visar att munkarnas vänstra pannlob är aktivare än höger pannlob. Vänster pannlob är ett centrum för glädje, lyckokänslor och positivism. Meditation utvecklar alltså den delen av hjärnan som ger oss en optimistisk livsssyn, stärker immunförsvaret och håller oss friska.

Forskning visar att meditation kan ge sinnesro, förbättrad sömn, bättre koncetration, stressbefrielse och bättre övergripande hälsa.

läs även "I hjärnan på en munk"

https://modernpsykologi.se/2016/01/08/i-hjarnan-pa-en-munk/

 

 

MANTRA

 

Mantra kommer från roten Man, dvs. sinne och Tra betyder befria, alltså betyder mantra ett ord eller namn som befriar sinnet.

Syftet är att stilla sinnet genom att låta det arbeta med en enda sak.

Den djupare meningen är att förstå, eller att förenas med filosofin som ligger bakom mantrat.

 

 

 

AUM

 

I sin renaste form representerar Aum faktumet att allt är ett – Aum är summan och substansen av alla ord, det fundamentala ljudet som symboliserar ett absolut universum.

 

 

HÖSTEN 2018

 

3/9-29/10 "Early Bird" 8.00-9.00

Morgon meditation

med ljudavslappning

med Emma Bothin Svenring

 

Starta dagen och veckan med avslappning och lugn.

-Stärk din kropp och kom bort från vardagliga måsten, teknik, krav och stress.

-Få påfyllnad av energi inför dagen, helgen och kommande vecka.

-Landa på mattan i en härligt avstressande, välkomnande, kravlös miljö.

 

Emma leder dig i en härlig meditation som startas med en andningsövning/Prana yama

-följd av en ljus, kärleksfylld meditation som stärker dig och hjälper kroppen börja skapa balans - ledd ihop med vibrationer och ljud från Happy drum, Tibetansk klangskål även kallad Singingbowl, Kalimba, Shamantrumma...

och vem vet vad mer....🦋

 

-Kom och njut, dröm dig bort, skapa visioner och intentioner..... för..... idag är den första dagen i resten av ditt liv!

 

Vi ses - och Du, Ta hand om Dig

 

•Anmälan/bokning/betalning:

till Emma Sms:a eller ring

0761-690526

ANDAS

 

POSITIVA HÄLSOEFFEKTER

 

 

-Avslappning och reducering av stress

-Musklers och celler syresättning

-Immunförsvaret

-Ämnesomsättningen

-Blodcirkulationen ökar

-Motverkar känslomässiga obalanser som ångest och depression

-Hjärnans funktion ökar mentalt fokus, lugn och stress

-Förbättrad tarmfunktion

-Ökad optimism

-Ökad känsla av välbefinnande och sinnesfrid

-Bättre energiförbränning

-Renar kroppen från slaggprodukter och toxiner

-Avlastar njurar och lever

-Rätt andning kan även ge ett bättre sexliv eftersom medveten andning gynnar lusten

CHAKRA

 

VÅRA SJU CHAKRAN

 

 

Här kan du läsa mer om respektive chakra:

 

  • Chakra 1 är beläget i bäckenbotten och står för vår fysiska existens som att ha mat och skydd och att överleva.

 

  • Chakra nr 2 kallas också sexchakrat och är beläget strax under naveln och står för vår förmåga att relatera och bygga ett socialt sammanhang.

 

  • Chakra nr 3 är beläget i solar plexus och står för vår förmåga till självförverkligande, att kunna utveckla sina talanger och styrkor. Upp till chakra nr 3 kan man säga att man är självcentrerad, där upplevelser utgår från hur man själv vill ha det. Man skulle kunna säga att vi är egoistiska då vi i regel tänker på oss själva först.

 

  • Chakra nr 4 kallas också Hjärtchakrat och när vi kommer i kontakt med detta sker något stort. Vi utvecklar förmågan till förlåtelse och egenskaper som medkänsla och empati växer. Det är när vi kommer till det här chakrat i vår utveckling som vi ser möjligheten att bygga nätverk i samförstånd.

 

  • Chakra nr 5 är beläget mitt i halsgropen och står för vår storhet och vår förmåga att uttrycka den. Här finns den djupare självkänslan som bygger på det man kallar Dharma inom Ayurveda. Dharma kan man översätta till ”det du är ägnad att hålla på med i detta liv”, din karriär, men då menar jag karriär utifrån en djupare känsla av övertygelse.

 

  • Chakra nr 6 är beläget mitt mellan ögonen och står för vår förmåga att förstå att vi som människor är en del av en större helhet och det är här vi kan utveckla den spirituella kunskapen. Med hjälp av ritualer och ceremonier som bygger på kärlek och respekt, kan vi utveckla denna del av oss.

 

  • Chakra nr 7 är beläget på toppen av huvudet och står för vår kontakt med alltet, med universum och är den ljusslinga vi färdas på när vi dör och återvänder hem.

Njut NU, idag av kärleken. Kärleken som finns inom dig, lättare eller svårare att hitta - men den finns.

Fånga en liten stund och verkligen tala om för dig själv eller någon annan hur värdefull, unik och vacker du, han, hon är!

Om inte med ord, ge någon eller dig själv ett leende eller kram.

-Emma

 

"Aham brahmasmi" är ett uttryck på sanskrit som betyder - jag är universum.

När vi verkligen kan känna att vi inte är i eller av denna värld, utan snarare att hela världen finns i oss, börjar vi långsamt införliva den föreställningen i allt vi säger, tänker och gör. När det är så du verkligen känner (och daglig meditation väcker den förståelsen) kan du utan ansträngning öppna dig för att de obegränsade resurser som universum har att erbjuda - en källa av naturligt överflöd, djuoare tillfredsställelse och en vänligare och mer kärleksfull värld, som du kan vistas i med större värdighet och sorglöshet.

Det här betyder inte att saker utanför dig inte händer, utan snarare att det är ditt sätt att reagera på det oväntade eller det ovissa - det du gör med ny information och gamla rutiner - som sätter prägel på ditt liv.

 

Och alla reagerar på allting: en kyss på munnen, ett vinddrag mot kinden, en sjukdomsdiagnos, en text, en hostning, en kommentar, en blinkning, en snabbt förbiiland tanke, solen i nacken, plinget från ett sms, färgen på någons hår och till och med att läsa denna texten!

Ändå finns det ingenting sådant som en yttre kraft som kan tvinga oss att uppleva en viss känsla eller reagera på ett visst sätt.

 

Ur Meditationens hemligheter

Meditation är ett samlingsnamn för en mängd tekniker som används för att förändra sinnet. Meditation behöver inte vara något mystiskt eller religiöst utan kan ses som ett sätt att träna sin uppmärksamhetsförmåga, motverka ältande tankar med ökad närvaro, lära sig navigera sitt sinne, komma i kontakt med sina känslor, stärka sina inneboende förmågor eller arbeta med livsmål.

Alla kan lära sig meditera!

 

  • Varför meditera?

De senaste 10 åren har hjärnforskningen gått framåt med stormsteg och kunnat bevisa det som utövare av kontemplativa traditioner känt till i årtusenden: med meditation kan vi minska förekomsten av negativa och destruktiva sinnestillstånd och ha fler av positiva, glädjefyllda och fridfulla tillstånd. Vi kan förändra hur vi uppfattar oss själva och vår omvärld tack vare att våra hjärnor är formbara. Det bästa är att det räcker med en kort daglig praktik för att uppnå resultat.

Meditationen hjälper oss att inse att vi inte är våra tankar och inte våra känslor. Den kan lära oss att se på det som händer i våra liv med lite distans, utan att ta varje liten sak på blodigt allvar. Med lite träning kan vi utveckla ett avspänt tillstånd av fokuserad uppmärksamhet som gör oss mer närvarande i vardagen. Meditation förändrar successivt hur vi uppfattar omvärlden och oss själva på ett positivt sätt.  Visst låter det spännande!?

 

  • Fördelar med meditation

Minskar kroppens negativa reaktioner på stress

Sänker och stabilisera blodtrycket

Ger avslappning och ett inre lugn

Ökar koncentrationsförmågan

Balanserar humöret

Bidrar till jämnare och bättre sömn

Ger bättre självkänsla och självförtroende

Förbättrad självkännedom

Hjälper dig leva livet fullt ut och släppa taget om motgångar och negativitet!

 

  • När passar det att meditera?

I början är det bra att försöka göra Meditationen till en vana. Börja med korta pass och sikta på att skapa regelbundenhet, helst samma tid varje dag, t.ex som det första du gör på morgonen.

 

  • Stress och meditation 

Om vi har för mycket stress i vårt liv har vi sannolikt ältande tankar och spända kroppar. Det finns en synergieffekt mellan kropp och sinne, så när vi lär oss att andas rätt och slappna av så blir det enklare att fokusera under meditationen. När vi blir bättre på att fokusera uppmärksamheten inom kroppen så minskar de ältande tankarna i frekvens och intensitet. 

Tränar du redan yoga så försök att medvetet hålla uppmärksamheten i kroppen och på andningen under hela yogapassen. Det gör du genom att fokusera på känseln. Släpp taget om tankarna när de dyker upp och kom tillbaka in i kroppen med uppmärksamheten om och om igen, även om du redan kan rörelserna och kan utföra dem på automatik.

 

  • Förändra din livssyn

Har du upplevt att det inte riktigt finns plats i hjärnan, som om det inte går att få in mer information? När det känns så är det är frestande att försöka detaljstyra och ändra på den yttre världen genom att försöka placera allt och alla i ordning. Tyvärr leder denna ansträngning så småningom till frustration och trötthet eftersom vi befinner oss i en ständigt föränderlig värld. Alternativet är att vi tar oss tid att ta hand om oss själva, vår kropp och vårt sinne, för när vi förändrar vårt förhållningssätt, vårt sätt att vara, kommer vi att upptäcka att våra relationer till både omvärlden och till oss själva blir mer tillfredsställande.

Olika typer av meditation

Det finns ingen typ av meditation som är bättre än någon annan. Vilken teknik som används beror på vad man vill uppnå för resultat.

  • Fokuserad uppmäksamhet: Samadhi, Shamata (Mindfulness + Introspektion)
  • Mindfulness: Medveten närvaro
  • Hjärtats förmågor: Kärleksfull vänlighet (Metta), Compassion, Empatisk glädje, Jämnmod
  • Själv-medkänsla: Relationen till oss själva och vår upplevelse, (variant av compassion)
  • Mantran: Oohm, Transcendental Meditation (TM),
  • Insiktsmeditation: Vipassana, Kroppsscanning
  • Pranayama: Andningsövningar

 

Text: Pål Dobrin

Källa: YOGOBE

 

 

 

  • Avslappning 

Nervsystemet behöver avslappning

För nervsystemet är avslappning viktigt eftersom att det är då som kroppens återhämtande funktioner kan aktiveras. Om vi aldrig får någon återhämtning hamnar kroppen i ett konstant läge av aktivitet som kan leda till bland annat stress, trötthet, huvudvärk, humörsvängningar och magproblem.

Gör avslappning till en del av din vardag

Ge dig själv en härlig stunds avslappning efter din yogaklass, träning eller en intensiv dag på jobbet. Det behöver inte ta lång tid och du kommer snabbt märka positiva effekter på din hälsa. Dessutom visar forskning att människor som regelbundet upplever djup fysisk och mental avslappning kan få ett längre och lyckligare liv.

 

  • Fördelar med avslappning

Effekten av yogapositionerna fördjupas och blir mer bestående

Det är lättare att hitta in i sin andning

Ge bättre koncentrationsförmåga och minne

Ger mer energi och gör att du känner dig lugnare och gladare

Minskar oro och negativa tankar

Stärker immunförsvaret

 

Källa: YOGOBE

© 2018 Emma Bothin Svenring

www.emmabothinsvenring.webnode.se

Hemsida skapad och redigerad av Emma Bothin Svenring