LEVANDE FÖDA & CLEAN EATING

VEGAN - VEGETARIAN

 

 

"MÅNGA MÄNNISKOR GÅR RUNT SOM I EN DIMMA MED REDUCERAD ENERGINIVÅ, LUST OCH KRAFT - UTAN ATT ENS VETA OM VILKEN POTENTIAL DE BESITTER".

-Grön Styrka

 

 

Levande föda är mat som inte har värmts upp till mer än

42 grader, och ingredienserna är vanligtvis råa, obehandlade och ekologiska.

När maten inte värms upp bevaras naturens alla viktiga näringsämnen som till stor del går förlorade när maten kommer i kontakt med eld och värme.

Den råa kosten ger liv och näring i form av anzymer, vitaminer, mineraler, antioxidanter, aminosyror, kostfibrer och fettsyror.

Dessutom innehåller naturens frukt och grönsaker till stor del vatten och syre. Utan detta - inget liv!

 

Clean Eating kort sagt kan man säga att clean eating betyder mer näring och mindre skräp i maten. En livsstil som innebär att du äter rena råvaror som är fulla av näring som din kropp behöver och med naturliga smaker.

Mat fri från tillsatser, kemikalier och så oprocessad som möjligt.

 

 

INGET AV DESSA ÄR NÅGON DIET UTAN EN LIVSSTIL OCH ETT MEDVETET FÖRHÅLLNINGSSÄTT TILL KOST OCH GOD HÄLSA

 

MEN PROTEINET DÅ?

 

 

VIKTIGA PROTEINKÄLLOR FRÅN VÄXTRIKET

-Mörkgröna bladgrönsaker

-Proteinpulver som Hampa, ärt, ris, havre

-Alger, tång, groddar

-Nötter, frön och kärnor

-Bär, frukt

-Mandlar, mandelmjölk, sesammjölk

OCH KALCIUM....?

 

Vad gäller kalcium och mejeriprodukter så har det motsatt effekt mot vad du kan tro, i alla fall när den genomsnittliga svensken intar de mängder av mejeriprodukter som görs. LÅT MIG FÖRKLARA...

 

Vi har en Ph balans i kroppen som bör upprätthållas för att ge bäst förutsättningar för god hälsa.

Men på grund av den kost dom flesta äter idag så är kropparna försurade.

Vid försurning så trivs dåliga bakterier, det skapas lättar inflammation och immunförsvaret försämras.

De livsmedel som försurar oss är i hårda drag de tre vita gifterna: socker, mjöl och mejeriprodukter. (konserveringsmedel, tillsatser...m.m.)

Vid försurning försöker kroppen att upprätthålla den mer basiska balansen genom att på egen väg ta kalcium från kroppens egna skelett. Vilket gör att drastiskt förklarat så kan mejeri, mjöl och socker SKAPA benskörhet och kalciumbrist!

 

 

 

FÖR ATT FÅ I DIG KALCIUM FRÅN VÄXTRIKET PÅ ETT SÄTT SOM GYNNAR KROPPEN BÖR DU ÄTA

-Nötter, frön och kärnor. Framför allt mandlar och sesamfrön. Men glöm inte pumpafrön, paranötter, hasselnötter, valnötter..

-Mörkgröna bladgrönsaker

-Alger, tång

-Groddar

-Torkad frukt tex. osvavlade aprikoser

-Citrusfrukter

ENZYMER

 

 

 

 

EFFEKTER

 

 

 

 

ATT TÄNKA PÅ

 

Njut av din måltid med smak, doft, känsla och närvaro. Vid snesteg är dåligt samvete värre än det sämre valet.

  • Ät med måtta
  • Om möjligt välj ekologiskt och närodlat
  • Tugga väl, drick emellan måltider
  • Osäker - gör hälsokontroll
  • Ät av alla färger och smaker

© 2018 Emma Bothin Svenring

www.emmabothinsvenring.webnode.se

Hemsida skapad och redigerad av Emma Bothin Svenring